KBBA

lazada

nuffnang

MENYESAL TAK KUTIP... JERUK MAMAN PANTAI

Assalammualaikum,

Hai semua... Menyesal betol tak kutip sebelum ni... Korang pernah dengar tak pasal tumbuh-tumbuhan yang bernama maman ni? Pokok maman atau nama sainstifiknya Cleome gynandra (tanye pakcik gugel) hehehe...
Pokok maman ni sejenis herba juga yang tumbuh melata je dekat tanah. Ada yang panggil maman pantai ada yang panggil maman pasir.

Eyda dari kecil memang Arwah Mak ajar buat jeruk je. Makan pulak dengan ikan goreng panas2 ditambah pulak cili padi potong.. fuhhh boleh bertambah makan... Meleleh air liur bile bayangkan... Hahahaha.... Tapi ada negeri-negeri lain yang buat masak lemak atau rendang. Sebenarnye kite tak pernah buat jeruk maman ni... Tapi disebabkan dulu memang selalu tolong arwah mak kutip dan tengok dia buat.. So rasenye boleh la kot... hehehe...

Owhhh.. lupe nak cerita kenape kite boleh tiba-tiba nak buat jeruk maman ni...

Alkisahnya smalam... kite nk bawa Abah pegi makan macam selalu... Masa Abah masuk kereta, dia tanya "kamu reti ke buat jeruk maman? kalau reti nanti ada keje sikit nak suruh" hahaha... lepas balik dari makan... Abah pun kutip la maman yang tengah segar melata dekat tanah depan laman rumah tu.

Disebabkan dah lama tak tgk pokok maman ni.. risau pulak kite terkutip pokok lain.. hahaha... lpas tu kite pun wasap la family tanye mane satu pokok maman ni.. hehehe...bukan ape ingat-ingat lupe dah... (nampak tak faktor usia tu dah semakin nampak....he he he)

Berjaya la jugak kutip.. geram pulak tengok elok je segar bugar gemok pokok ni. Abah pun bukan main lagi suruh budak-budak ni tolong kutip. Si Caca & Ika pun laju je la kutip... Tapi Abah ni pegi kutip pulak dgn akar-akar skali.. adoiiii susah la nk asingkan nanti.. Dulu seingat kite, arwah Mak suruh petik yg pucuk lembut atas je... Redha je lah...

Bile balik rumah lepas dah maghrib semua tu, kite pun mule la operasi membuang segala akar-akar yang Abah tarik tadi.. Hailahhhhh jenuh tau nak asingkan sebab berpasir... nak basuh pun kene banyak kali sebab risau pasir-pasir tu masih ada...Demi Abah buatkan jugaklah.. lagipun dah lama tak dapat makan maman jeruk ni.

Nak jeruk ni tak lah susah sebenarnye. Tapi dulu arwah Mak pernah la kata... kene buat ngan hati ikhlas, nanti takut tak menjadi nasi tu boleh jadi merah... Betol atau tak kite tak tau la pulak kan. Petua orang dulu-dulu kot. Nak kite buat kerja biar ikhlas. Orang dulu kan banyak pantang larangnya. Hehehe...

Bahan yang guna pun tak banyak.

Maman lebih kurang 1 plastik medium mydin tu.
Garam dalam 3 sudu ikut rase masin air tu nanti.
Nasi lebih kurang 1 setengah senduk.

Mula-mula basuh maman tu bersihkan dan rendam dengan air garam sebab nak buang kotor. 

Lepas tu toskan airnya. Agak dan kering air yang ditoskan tu. Lapis-lapiskan degan nasi sampai la habis. Kemudian letakkan garam.

Dah letak garam tu baru letak air kemudian rase la sikit sebab takut terlebih masin.. Maklumlah bukannya pakar sangat memasak ni.

Bila dah siap kite boleh la tutup dan simpan dalam 2 atau 3 hari. So harap-harapnya jeruk maman kite ni menjadilah... Kesian pulak dekat Abah kalau tak menjadi.. hehehe... Nanti dah siap jadi jeruk kite cite lagi ye...

Kalau korang ada nampak pokok ni tumbuh korang jangan la buang boleh la try buat jeruk maman ni...





CORETAN DIARI PINK

9 comments:

  1. wahhh, nape rasa kelainan yang luar biasa ek? tulisan dah lain!! eh, lebih lebar! best !

    ReplyDelete
  2. First time dengar nama pokok ni. Pastu boleh buat jeruk. Saya ingat buah-buahan je boleh dijeruk :D

    ReplyDelete
  3. Sedapnya jeruk maman.. Lama tak makan.. Kalai time ayu balik kb tu, kdg2 jimpe, memang beli.. Aduii... Nasib belum ade bby hihi..

    ReplyDelete
  4. Qaseh suka jeruk maman ni , dulu mak sllu buat n jual kat kedai

    ReplyDelete
  5. owh ni ke maman..pernah tengok yang dah masak dengan rendang jea..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ah.. ni la pokok maman...teringin nk buat rendang.sbb xpernah lg mkn.

      Delete

Si Chommel kate ✿◕‿◕)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...