KBBA

lazada

nuffnang

KORDIAL MULBERRY by KEPINK

Assalammualaikum...

Hai semua... sempena cuti wesak ni tak tau nak buat ape sebab asben keje. Sooo... projek kite hari ni nak buat kordial mulberry...

Semalam member ofis bawa mulberry banyak...so kite dpt la seplastik lebih kurang 200gm... banyak yang dah masak ranum so xboleh nak simpan lama nanti busuk. Untuk jadikan dia tahan lama kite buat la kordial untuk disimpan.


Yang hitam tu semua dh ranum dan rasanya manis. Yang merah tu masih masam-masam lagi dan sedap untuk dimakan.

Ok jom try buat kordial mulberry ni. Bahan xbanyak pun

Bahan
200gm buah mulberry
4sb gula
1sk esen vanila
200ml air.

Cara
Blendkan buah mulberry dengan 200ml air.
Then masuk dalam periuk biar mendidih.
Tambahkan 4 sudu besar gula dan 1sudu kecil esen vanila untuk dptkan bau harum.


Masak hingga menjadi agak likat.

Lepas tu biarkan sejuk dulu tau baru masuk bekas dan simpan dalam peti ais korang. Memandangkan zaman sekarang ni ramai bagi botol-botol kaca akhirnya ia berguna jugak selain jadikan hiasan... Tengok ni...


Taadaaaa.... Nilah hasilnya

Memandangkan dalam periuk tu ada baki-baki tu so janganlah membazir sbb ade lebih kurang 1 sudu besar lagi kite bancuh la jadi air minuman yang freshhhh... Time panas-panas dapat pulak jus fresh ni... memang bahagia tekak...

Oklah... selamat mencuba...



CORETAN DIARI PINK

6 comments:

  1. biasanya makan macam tu je. heheh tapi skrg tk makan sebab makan buah ni boleh drop tekanan darah . tuk drah tinggi sesuai la

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ye ke.. so tak boleh nk mkn selalu ni.. sbb kite slalu tekanan rendah

      Delete
  2. Replies
    1. kan dh habaq ceq ni ratu typo.. hahahaha

      Delete
  3. Tak terpikir nk buat kordial. Dulu ada tanam dekat tepi rumah. Asal buah dia masak je, kami masuk dlm peti ais. Setiap kali buka, amil sebiji makan. Masam jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... sedap2..tp yg ni manis bile dh hitam mcm tu

      Delete

Si Chommel kate ✿◕‿◕)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...